5. elokuuta 2017

Viikkokatsaus nro 29

17.7.
Kolmannelle lomaviikolle olimme varanneet aikaa yhteiseen reissuun ystäväperheen kanssa. Matkakohdetta arvottiin viimeiseen asti, mutta lopulta ostimme maanantaina laivaliput Viroon. Havittelimme alunperin Pärnua, mutta koska sieltä ei löytynyt sopivaa majoitusta, varasimme ajomatkalla satamaan hotellihuoneet Tallinnasta. Varsinkin lapset olivat aivan intopiukassa yhteisestä reissusta ja erityisesti siitä, ettei tarvinnut pitää hajurakoa toisiinsa vatsataudin tarttumista vältellessä kuten edellisviikon SuomiPopeilla, vaan nyt sai halailla ja kulkea käsi kädessä niin paljon kuin halusi. Kuvassa tytöt kirmaavat hotellin läheiseen puistoon leikkimään hetkeksi ennen illallista, jonka nautimme eksoottisesti ostoskeskuksessa sijaitsevassa Vapianossa. Aina ei vaan jaksa etsiä ravintolaelämyksiä, vaan avainsana on helppous. Sitä paitsi lasten mielestä oli äärimmäisen hienoa saada nallen muotoon leivotut pizzat.

18.7.
Tiistaina tallustimme koko päivän ympäri Tallinnan keskustaa ja tutustuimme mm. vanhaan kaupunkiin, jossa osa matkaseurueestamme oli ensimmäistä kertaa. Lasten kanssa ne perinteiset nähtävyydet tai hienot maisemat eivät kuitenkaan välttämättä ole se juttu josta haltioidutaan tai joka jää mieleen. Paikalliset kivet ja kepit saattavat olla paljon kiinnostavampia kuin vanhat rakennukset. Ja entäpä sitten, kun näimme tuon Neitsetornin lähistöllä ihan oikean rotan! Siinä vasta riittikin ihmeteltävää.

19.7.
Keskiviikkona totesin, että edellispäivän kävely oli vähän liikaa omalle jaksamiselle ja lähdimme sitten liikkeelle autoilla. Kävimme aamupäivästä Kadriorgin puistossa ja siellä olevassa lastenmuseo Miiamillassa, jonka jälkeen suuntasimme Kalamajaan toiveissa päästä syömään F-Hooneen. Olimme jo edellisiltana yrittäneet sinne illalliselle, mutta laihoin tuloksin. Saimme ravintolasta neuvon, että syömään saattaa ehkä päästä alkuiltapäivästä, mutta varauksia ei lounasaikaan voinut tehdä. Ensin meidät käännytettiin ovelta, mutta saimme lopulta pienen neuvottelun jälkeen paikan terassilta ja pääsimme kuin pääsimmekin syömään kehuttuun ravintolaan. F-Hoone tarjosi mielenkiintoisen miljöön lisäksi hyvää ruokaa todella kohtuulliseen hintaan, eli tätä voi kyllä suositella. Napsin paikan päällä sen verran paljon kuvia, että niistä saisi ihan oman postauksen. Katsotaan saanko koskaan aikaiseksi...

20.7.
Torstaina ohjelmassa oli ehkä matkan odotetuin juttu, kun kävimme Tallinnan eläintarhassa. Itse vähän ahdistuin paikassa, sillä osa eläimistä oli pienissä betonilattiaisissa häkeissä, joissa ei ollut mitään virikkeitä. Varsinkin kopissaan yksinään edestakaisin ravaava jääkarhu, jolla oli märkivä haava jalassaan, oli aika surullinen näky. Käsittämätöntä, että eläintarhan alueella on pilvin pimein tilaa, mutta silti suuri osa eläimistä asuu todella ahtaasti ja ankeasti. Lasten mielestä oli toki hienoa nähdä tiikerit, leijonat, krokotiilit sun muut eksoottiset eläimet, mutta itse en paikkaa ihan varauksetta voi suositella. Eläintarhapäivän jälkeen suuntasimme iltalautalle ja siellä suoraan buffetpöytään. Yksi pieni matkalainen ehti tosin uuvahtaa ajomatkalla laivaan, ilmeisen rankka reissu. Täytyy muuten kehaista tuota Megastaria jolla matkustimme mennen tullen, todella hieno ja siisti laiva!

21.7.
Perjantaina koitti loman ensimmäinen päivä ilman suunnitelmia ja ennalta sovittua ohjelmaa. Mies lähti omille menoilleen ja me notkuimme kaupungilla koko päivän tyttöporukassa. Tai no, oli meillä siinä välillä kyllä isäni ja veljenikin seurana. Kävimme Tammelantorilla, leikkipuistossa, ostoksilla ja pizzalla sekä fiilistelimme Tammerfesteillä esiintynyttä Vesalaa Ratinan rannassa. Meillä oli kylläkin vähän erilaiset eväät kuin valtaosalla porukasta, jotka poksauttelivat skumppapulloja tai korkkailivat muita juomia festitunnelmissa. Kuvaa ottaessa huomasin myös olevani äärimmäisen epätrendikäs verrattuna tyttöön tai siskoon - olisi selvästi pitänyt hankkia peililasiarskat itsellekin.

22.7.
Lauantaina kävimme päivällä kesäteatterissa ja illalla oli oma vuoroni lähteä Tammerfesteille miehen hippaloitua edellisiltana. Kävimme ensin Piemontessa syömässä ja jatkoimme iltaa kaupungilla. Yllättävän hyvin jaksoin riekkua mukana jonnekin puoli kolmen korville. Tosin siirtyessämme aivan loppuillasta Ihkuun piti todeta, että oma ja muun festiväen kunto oli karannut hieman liian kauaksi toisistaan, eli oli aika suunnata kotiin. Onneksi seuraavana aamuna sai nukkua niin pitkään kuin halusi, sillä muu perhe oli lähtenyt maalle. On se jännä, miten raskaana ollessa krapulaisen olon saa ihan pelkästä valvomisesta ja Pepsi Maxin lipittämisestä.

23.7.
Sunnuntaina meillä oli ohjelmassa neljävuotisjuhlat Jyväskylässä. Päivänsankari oli toivonut teemaksi mansikkakesäsynttäreitä ja sellaisethan saatiin. Oli mansikoita sekä kakussa että jäätelön kanssa ja hetken aikaa kesäinen sääkin niin, että herkulliset tarjottavat ehdittiin nauttia piknikviltillä takapihalla ennen kuin sade iski. Viihdyimme juhlissa iltamyöhään, mutta ajelimme kuitenkin yöksi kotiin, sillä oma toiveeni oli viettää viimeinen lomaviikko ihan vaan kotimaisemissa. Johan meillä olikin varsin vauhdikkaat kolme viikkoa lomaa takana.